Jag vill bara få må bra...

Jag äter min medicin som jag ska. Dumma äckliga Levaxin som snarare får mig att må sämre. Jag försöker röra på mig så mycket jag orkar, men är det inte huvudvärken som sätter stopp för det så är det min kropp som säger ifrån. Vissa dagar funkar det hur bra som helst. Andra dagar sämre. Vissa dagar orkar jag hålla igång som en "normal" människa, men det får alltid negativa effekter. Dagen därpå blir jag sängliggandes och är helt slut.
 
Och inte nog med det. Mitt senaste läkarbesök var katastrof. Min läkare vägrar tro att det är hypotyreosen som gör att jag mår dåligt. Medans jag är helt säker på att det är den som gör att jag mår skit. Självklart kan det säkert ha att göra med annat också, men på det stora hela så tror jag att det är den där skölden som spökar, fortfarande. Mina prover visar "normalt" enligt min läkare. Normalt enligt henne är när proverna är inom referensvärdet. Googla om ni inte förstår, jag gör det knappt.

Här är en print på mina senaste provsvar. Jag ska dit om ca 3 veckor igen för att lämna nya prover.
 
 
Den som vill kan ju försöka tyda detta. 
Jag har sagt vid flera besök hos samma läkare att jag inte mår bra. Jag har fortfarande symtom som gör att jag mår dåligt. För att snabbt lista några av dom (kommer säkert inte få med alla då det är så många):
- En onormalt stor trötthet
- Torr hy
- Yrsel
- Obalanserad mage (TMI antingen lös eller hård)
- Huvudvärk
- Febertoppar
- Värk i kroppen, främst ben och fötter
- Sjukdomskänsla
- Värmevallningar (jag svettas och fryser om vartannat)
 
Det här är bara en liten del. Jag har svårt att få med allt. 
 
Jag är med i en grupp på Facebook, sköldkörtelföreningen. Där har jag fått otroligt mycket hjälp av folk i min situation. Folk som, precis som mig, inte blir hjälpta av Levaxin. Det pratas mycket om andra behandlingar med andra läkemedel som visar sig ha större effekt mot oss sköldisar. Jag har tagit upp detta med min läkare och kände mig direkt som en utomjording. Något jag inte borde ha sagt. 
Det svaret jag fick var att dom inte jobbar med "alternativmedicin" och att det inte är min sköldkörtel det är fel på. Att det inte är den som gör att jag mår dåligt. Hon sa klart och tydligt att det är min ADD som spökar och ställer till det. Visst, ett neuropsykiatriskt funktionshinder kanske har en liten påverkan på kroppen. Absolut! Men det är ingen sjukdom. Det är ett funktionshinder.
 
Jag sa också att eftersom jag fortfarande har kvar alla dom här symtomen så borde ju min läkare vilja hjälpa mig. Oavsett om det har med hypotyreosen att göra, eller inte. För det är väl det läkare är till för? Att hjälpa dom som är sjuka och mår dåligt? Men nej, hon säger att hon inte kan göra något mer än det hon gör nu, skriva ut Levaxin till mig (som inte hjälper ett skit). 

Som sagt har jag ett läkarbesökinbokat om ca 3 veckor och det ser jag verkligen fram emot. Men det kommer nog inte sluta bra, för jag tror knappast att min läkare har ändrat åsikt. Dock förstår jag inte varför hon ändå inte kan låta mig få prova en annan medicin? Det finns ju andra alternativ till Levaxin. Varför kan jag inte få prova? Vad för skada kan det göra? Vad har jag att förlora? Eller är det hon/vårdcentralen som förlorar på det? Jag har verkligen ingen aning. Det skulle dock vara väldigt intressant att veta. 
 
För jag orkar inte må så här längre. Jag vill orka gå ett varv runt kvarteret utan att svettas som om jag hade stått i duschen, jag vill slippa känslan av att knappt kunna andas. Jag vill slippa den dunkande värken i huvudet. Jag vill bara känna mig "normal" och kunna leva "normalt". Varför kan jag inte få prova?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0