"Feta människor springer omkring och stoppar saker i käften" - Alexander Bard

Jag satt i vanlig ordning och letade efter ett poddavsnitt att lyssna på. Den här gången blev det Schulman Show avsnitt 14 med Alexander Bard. 21 minuter och 27 sekunder in i avsnittet så får han frågan "är det viktigt för dig att vara smal?" Och ja, ni kan ju själva lyssna på det han säger (hela avsnittet finns länkat längst ner).

Bard säger att en är hälsosam om en antingen är muskulös eller smal.
För det första har han så otroligt fel. Att vara smal eller muskulös betyder automatiskt inte att en är hälsosam. Herregud, det borde väl varenda människa förstå idag (även fast många konstigt nog inte gör det, det är alltså inget unikt att Bard tycker så). Att vara smal/spinkig är INTE ett tecken på att en är hälsosam. 

Han säger även att fetma är ett tecken på att en är barnslig och att en har dålig impulskontroll, att en inte är vuxen och tar ansvar för sig själv.
"Feta människor springer omkring och stoppar saker i käften".

Och vänta lite. Barnslig för att en är tjock? Mig veterligen sitter varken personlighet eller intelligens i hur mycket fett en har på kroppen. Det skulle ju i så fall betyda att en extremt extremt smal person är allt annat än barnslig, och det stämmer ju inte. För att bara ha dessa åsikter är något som jag tycker är väldigt barnsligt. Jag trodde nämligen att intelligens och personlighet satt i hjärnan. Knappast i fettet. Men vad vet jag, jag är ju själv tjock så jag kanske inte har någon koll? Det kanske bara smala personer kan uttala sig om?

Det finns tjocka personer som är barnsliga och som saknar impulskontroll, absolut. Det finns även smala personer som är barnsliga och som saknar impulskontroll. Det har som sagt noll och ingenting med hur tjock eller smal en är. Och nej. Feta människor springer inte omkring och stoppar saker i käften. Varken mer eller mindre än vad en smal person gör. Men jag vet inte vad du, Alexander, tycker. Ska tjocka personer sluta äta helt och hållet? Tror du dessutom att det skulle få alla tjockisar att bli smala? Inte en chans.

En tjock person behöver inte vara tjock pga det hen äter. Det finns många olika faktorer till varför någon är tjock. Gener, sjukdomar osv. Självklart kan det ha med livsstil och kostvanor att göra. Absolut. Men att ta för givet att tjocka människor är tjocka för att de har ätit sig tjocka är otroligt korkat. 
Ingen skulle väl någonsin ta för givet att en smal person är smal endast för att hen inte äter?

Som sagt. Det finns många anledningar till varför en är tjock eller smal.

Alexander, du får självklart ha dina åsikter om tjocka människor. Men tänk på vad du säger när det är så många som lyssnar på dig. För du sprider inte bara fel kunskap, du sprider även ditt fetthat. Du uppmanar till att det är okej att se ner på tjocka människor, att de är mindre värda. 
 
Jag har sagt det förut men jag säger det igen. En tjock person kan vara mycket mer hälsosam än en smal person. Men det kanske du har svårt att ta in, för du bryr dig inte om hur någon mår egentligen. Du bryr dig bara om utseendet. 

Att vara hälsosam är självklart något jag tycker att en ska sträva efter. Vi vill nog alla vara hälsosamma. Men det många glömmer (inklusive du Alexander) är att räkna in den psykiska hälsan. En vältränad, muskulös person som äter väldigt bra och nyttig mat kan må extremt dåligt psykiskt. Hen kan lida av ätstörningar, depression och/eller någon annan psykisk ohälsa. Och jag har iallafall fått lära mig att psykisk ohälsa är allt annat än hälsosamt. 

Jag har varit på båda sidorna. Både väldigt smal och som nu, tjock. Jag är varken en bättre eller sämre person bara för att jag väger mer. Och min övervikt har ingenting med dålig impulskontroll att göra. Jag blev tjock för att jag blev sjuk. Jag har en sjukdom som heter hypotyreos (googla för er som inte vet vad det är, jag orkar inte skriva en uppsats om det också) och sen jag blev sjuk så har det varit i princip omöjligt för mig att gå ner i vikt. För tro mig, jag har provat allt. Dieter, träning (och då menar jag inte 30 min promenad om dagen), bantning. Ingenting har funkat.

Jag har ändå haft ett relativt aktivt liv med djur och egna hästar. Alla som har häst vet hur otroligt tungt det är. Kombinera det med minimalt ätande och jag tror att dom flesta hade gått ner i vikt. Men jag gick upp i vikt. För som sagt. Alla är vi olika. Vi är individer med olika förutsättningar. Vissa personer har lätt att gå upp och ner i vikt medans andra är helt tvärt om. Det är bara så det är. 

Istället för att fokusera på utseende så är mitt tips att fokusera på mående. Psykiskt och fysiskt mående hör ihop. En kan inte vara hälsosam om något inte är friskt. Därför spelar det ingen roll om någon är tjock eller smal. Det säger ingenting om hur en person är. Det är varken bättre eller sämre att vara tjock än att vara smal. SLUTA HATA TJOCKA MÄNNISKOR! Sluta även att hata smala människor, för det är självklart inte heller okej, även om det inte är ett lika stort problem som fatshaming är. 

https://podtail.com/podcast/schulman-show/14-alexander-bard/
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0