Svar på youtubekommentar

 


Detta är ett svar på en kommentar jag fick (bilden) på ett av mina youtubeklipp. Jag känner att jag förklarar mig lite bättre i skrift så därför kommer det ett sånt roligt inlägg istället för en video. Jag varnar här med att detta inlägg kan bli LÅNGT!
 
Och jag delar upp kommentaren så det ska bli lättare att förstå hur jag menar. Luta er tillbaka, läs och njut. Typ! :)
 
1. Alltså det är en riktigt bra fråga! Grejen är den att tydligen går det ju att ha både bulimi och emetofobi. För visst har du rätt kring vad det är för något. Däremot ser det väl liksom lite olika ut för alla, även om det finns en röd tråd.
 
Jag vet att jag har ett ätstört beteende och jag tänker i princip alltid på mat och min vikt. För mig innebär min ätstörning att jag hetsäter i perioder samtidigt som jag ibland äter ingenting. Samtidigt som jag tränar som en tok för att i nästa stund inte träna alls. Du ser, det blir som en ond cirkel. Nej, jag spyr inte. Jag använder heller inte laxeringsmedel. Därför undrar jag ibland om det är just bulimi jag har och inte någon annan typ av ätstörning.
 
Jag känner lite att det är dumt att sätta mig i ett fack, eller vad man ska säga. Jag är inte sådär superpåläst vad gäller ätstörningar, men det spelar ingen roll. Jag har ett ätstört beteende och det räcker liksom. Att jag säger att jag har just bulimi är för att det står på mitt "papper".
 
2. Vi ser det helt enkelt på olika sätt. För mig är det varken en svaghet eller något negativt att visa känslor öppet. För mig är det en styrka. Jag har faktiskt aldrig stött på någon med samma resonemang tidigare, men alla tycker olika och det är liksom helst okej!
 
Dessutom - det är klart jag kan behärska mig. Det är ju kanske inte direkt så att jag skriker rakt ut eller liknande.
 
3. Såklart att jag ibland misslyckas, jag är också en vanlig människa precis som du.
 
- Tro´t eller ej!
 
Helt ärligt, haha, det du skrev blev så svamligt så jag blir snurrig.
Tyvärr får du inget bättre svar.
 
4. Det är ju inte en själv det är fel på, Samhället är verkligen inte anpassat för alla.
 
Kolla - om vi hade kommit så långt i samhället att det inte längre sågs som något avvikande att ha exempelvis koncentrationsproblem eller dålig startmotor, då hade vi säkert inte heller behövt en diagnos.
 
Alltså är det ju väldigt lätt att känna att det är en själv det är fel på. Resurser och hjälp FINNS JU! Om bara hela samhället öppnade upp för det så hade "vi med diagnos" inte behövt känna oss annorlunda. Det är samhället som gör oss annorlunda. Inte vi själva.
 
Om samhället (exempelvis skolor) hade sett alla som individer med olika behov och förutsättningar så hade inte normen varit "tidiga morgnar - pigg och glad 30 st elever i ett klassrum". Då hade det varit anpassat efter var och en.
 
5. Det var ju precis det som var grejen. Att berätta hur ADD är för MIG. Både positivt och negativt.
 
När du kommer och berättar vad jag istället skulle ha sagt och gjort så säger jag bara en sak:
- Det är lätt att vara efterklok.
 
Om du hade kollat på hela videon så hade du hört mig säga att jag inte alltid har ett logiskt tänkande, även om det såklart känns logiskt för mig i stunden.
 
Och igen - hade du lyssnat och tagit in det jag sagt så sa jag att jag bara vill bli respekterad, inget annat.
Men som sagt, det är lätt att vara efterklok.
 
Illa upp tar jag inte. Jag förklarar mer än gärna hur jag fungerar. Det är inget jag skäms över utan det är bara så här jag är. Hoppas du (och ni andra) förstår lite mer nu när jag svarat så gott jag kan på frågorna!)
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
Videon till denna kommentar hittar ni på min facebooksida. Den heter "Att ha en NPF-diagnos". Eller på min Youtubekanal. Sök bara på MOOOLLYS.
 
Kom gärna med synpunkter eller fråga något ni själva undrar över så ska jag göra så gott jag kan för att svara! :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag vill angående detta tipsa om artikeln "Internet Trolls Are Narcissists, Psychopaths and Sadists" av Jennifer Goldbeck på sajten Psychology Today.

2016-07-02 @ 01:26:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0