Folk är så otroligt DUMMA!

I mitt inlägg "HanaPee's otroliga podcast - ris och ros" så skrev jag om hur otroligt idiotiskt det är, inte bara mot oss emetofober, att vistas ute bland folk trots det att man kan bära på smittan och på så vis riskera att smitta andra. Det är så oansvarigt och något jag kan bli riktigt arg över. Om man tänker på sina medmänniskor så stannar man hemma om man vet med sig att man kan bära på en smitta. Speciellt när det gäller magsjuka som är så oerhört smittsamt.
 
Tyvärr var det två människor (varav en var anonym...) som inte höll med mig. Och nu tänkte jag en gång för alla svara öppet på deras kommentarer, även om dom såklart finns att läsa i själva inlägget. För jag blir så upprörd!

KOMMENTAR 1.
Men Martin var ju inte sjuk! Ska alla som har en magsjuk person i sin närhet isolera sig i en vecka för att det finns folk som har fobier? Det tar ju ett tag för magsjuka att bryta ut, så ska man "för säkerhets skull" vara hemma ändå? Ska förskolläraren och alla barn på en förskola, samt deras familjer, stanna hemma om något barn blir sjukt under dagen (de kan ju ha smittats )? Det faller ju på sin egen orimlighet 
 
Svar: Ja, faktiskt så bör alla i en familj stanna hemma när någon annan i familjen är sjuk. Det må låta dumt. Men om du tänker efter, det kostar samhället mycket om alla i en familj är hemma tills dom är friska (då minst 48 timmar efter sista symtom). En person kan fortfarande bära på smittan trots att personen själv inte är sjuk. Alltså kan det alltså sprida smittan vidare. Det skulle kosta samhället ännu mer.
 
 
KOMMENTAR 2.
Men vem ska betala för alla som är hemma? Du blir ju utan ersättning om du är hemma utan att vara sjuk, du kan till och med bli av med jobbet för arbetsvägran. Då kostar du samhället bra mycket mer pengar!! 
 
Svar: Jag tror inte att du har förstått riktigt, eller så läste du inte svaret på en annan kommentar jag fick. Det kostar samhället SÅ mycket mer om man skulle gå till jobbet (och bära på smittan) och smitta ner fler folk. Dessutom kan det i vissa fall vara direkt livsfarligt om någon med exempelvis sänkt immunförsvar blir sjuk!
Nej allvarligt. Folk är rent utsagt dumma som inte tänker längre än så. Jag vet att vissa inte ser så allvarligt på magsjukor. Fine. Jag skiter i det. MEN, folk måste ändå ta hänsyn och tänka på sina medmänniskor. Det är så många som inte vet om 48 timmarsregeln. Att man fortfarande smittar upp till 48 timmar efter senaste symtom.
Alltså: Från den dagen du känner dig frisk (inte har feber, inte lös i magen eller spyr eller liknande) så är det alltså ytterligare 48 timmar i karantän som gäller. Helst 72 timmar. 

Det är så otroligt viktigt. Folk skiter ju i det. Folk lämnar sina ungar på dagis TROTS att dom är sjuka. Folk går till skolan även om dom spytte på natten "för dom mår ju bra nu". MEN DET FUNKAR INTE SÅ! När i hela helvetet ska folk börja fatta hur smittsamt det är? 

Ja, jag har emetofobi. Ja, jag dör och blir torterad tusen gånger om, bara jag slipper spy eller utsättas för spyor. MEN, även om jag i vissas ögon är en egoistisk liten fjolla så får man ändå öppna ögonen och tänka på dom som faktiskt kan bli dödssjuka av att bli utsatta av magsjuka. Det gäller självklart förkylningar och influensor också. Allt som är smittsamt. Men en förkylning är inte lika smittsamt som magsjuka är. 
 
 

Kommentarer
Postat av: L

Det märks att du aldrig har jobbat eller behövt försörja dig själv + familj.

Svar: Haha, eh?
mooollys.blogg.se

2015-11-15 @ 12:21:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0