Strategier i vardagen - del 1

Jag var idag på ett möte på NPF-portalen. Det är en kurs på tre gånger man måste gå för att fortsätta sin väntan på sin utredning. Det handlar om stategier i vardagen. För oss med ett funktionshinder (om jag har det eller ej vet jag inte men antar det) är det en kurs där vi kan få lära oss att klara av vardagen lättare med små enkla knep. Det som är självklart för en normalfungerande person (vad som nu är normalt vet jag inte men det är tyvärr lättare att förklara så...) behöver inte alltid vara så självklart.

Att komma ihåg att packa väskan och göra iordning mat till morgondagen kan vara riktigt svårt för vissa, medans det är världens enklaste sak för andra. Att kunna tänka ut lösningar osv är också något som jag tycker är väldigt svårt men för vissa är det helt naturligt. Det är alltså sånna grejer vi får hjälp med. Att kunna få hjälp med ens strategier och rutiner i vardagen helt enkelt.

Jag tycker att kursen var jätte bra. Dom som höll i det var roliga, bra på att förklara och väldigt trevliga. Det är viktigt när man föreläser om något tycker jag. Så det var bra. Jag kände igen mig oerhört mycket i det dom berättade också. Det mesta visste jag ju egentligen, men som sagt, det är bra att höra igen och från utomstående människor. Det är en annan grej om det är inom familjen.

Här kommer lite grejer som vi tog upp idag.
Jag skriver bara av pappret så det är alltså inget jag skrivit själv.


SVÅRIGHETER I VARDAGEN HOS VUXNA MED NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR:

* Svårigheter att hinna hindra impulser
* Bristande tidsuppfatting
* Svårigheter att organisera och planera
* Svårigheter att skapa struktur i vardagen
* Svårigheter att komma ihåg
* Svårigheter att lösa problem
* Svårigheter att starta upp aktiviteter/att fortsätta/ att göra aktiviteter färdiga
* Störd sömnsrytm
* Svårigheter med sociala färdigheter
* Sensorisk överkänslighet

POSITIVA SIDOR:

* Fokuserande
* Extremt gott minne
* Fallenhet för studier och forskning
* Strukturerade
* Kreativa och konstnärliga
* Idérika, originella och nyskapande idéer
* Snabba
* Ärliga
* Kunniga inom vissa områden

HUR TRÄNAR MAN IN EN NY RUTIN?

Koppla ihop rutinen med en redan fungerande rutin
(exempelvis att alltid ställa fram matlådan efter att jag ställt in smöret i kylskåpet)

EXEMPEL PÅ CHECKLISTOR INOM OLIKA OMRÅDEN:
Dessa listor anpassas efter individens behov.

Morgon:
* Duscha
* Klä på mig
* Ät frukost
* Duka av
* Borsta tänderna
* Packa väskan
* Gå till bussen

Kvällsrutiner:
* Väskor rena
* Kläder rena och strukna
* Ladda mobilen
* Kolla om det finns frukost/lunch
* Duscha
* Handväska packad
* Städa skrivbordet


Kommentarer
Postat av: Melissa - Foto¤Vikt

det där kunde ju vart en lista skriven rakt av från min personlighet, skrämmande :D

Att bara sätta en fot framför den andra för att komma från A till B är ju rena rama raketforskningen.



Sv: Ska läsa de andra inläggen också, intressant det är ju. Måste nog skapa mig en sån här kategori också.

Ja jag blir galen på sambon som inte riktigt förstår ibland med hur komplicerat de faktiskt är att bara som en sån enkel sak som att komma ihåg tiden. Ja manuell är ju helt klart föredra men ja som sagt lite för mycket att hålla reda på, man kan ju alltid ta manuell senare när man kommit in i det

2012-01-01 @ 23:13:41
URL: http://lavali.blogg.se/
Postat av: Melissa - Foto¤Vikt

Sv: hahaha men gud gör du också så, undrar hur många gånger det hänt egentligen, och varje gång tänker man att nu SKA jag ta med handduken tillbaka men självklart blir det inte så.

Måste verkligen fråga min kurator om sån kurs, låter ju så himla givande och roligt att få gå det. Har jag inte add då vettetusan för mycket stämmer så bra, samtidigt så tänker och agerar jag nästan läskigt lika som min lillasyster. Så som du så säger dom ju att socialfobin kan försvinna lite med neurostimulerande

2012-01-01 @ 23:20:16
URL: http://lavali.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Jag ska också på en sån kurs för att sedan utredas för ADD. Hoppas jag får börja kursen snart, det vore skönt att få någon slags "diagnos" som ett bevis på att man inte bara är en dum blondin som inte fattar nånting =/

2012-01-16 @ 20:34:44
URL: http://pieceofmej.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Jag ska också på en sån kurs för att sedan utredas för ADD. Hoppas jag får börja kursen snart, det vore skönt att få någon slags "diagnos" som ett bevis på att man inte bara är en dum blondin som inte fattar nånting =/

2012-01-16 @ 20:34:55
URL: http://pieceofmej.blogg.se/
Postat av: Jossan

Jag har också ADD.

2012-02-12 @ 00:19:10
URL: http://caresmile.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hejsan! jag hittade din blogg idag. Jag väntar på att få komma på utredning. Vi trodde först att jag kanske har aspergers.. men när jag läser din blogg så tror jag mer på att jag kan ha ADD. Jobbigt när väntetiden är så lång :/ 2 år. Men jag känner igen mig i allt du skriver. Så jag är ganska säker på att jag har ADD.

2012-03-27 @ 20:55:06
URL: http://pinksugaar.blogg.se/
Postat av: Johanna

Har en fråga.. Vad menas med Fallenhet för studier och forskning? menas det att man har varit duktig i skolan? eller att man har klarat av det? Jag har inte varit direkt duktig i skolan. Har haft väldigt svårt med matte och har har typ bara fått G-VG i alla ämnena. Men jag fixade både högstadiet och gymnasiet.

2012-03-28 @ 16:40:31
URL: http://pinksugaar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0