"För fet för ett åk...

...varför är fetton immuna mot kritik?"  I denna artikel som jag skriver om, handlar det om några situationer då "fetton" inte tål kritik. Jag känner mig väldigt  provocerad.  Därför tänkte jag skriva lite om detta.

 

Det handlar om bland annat en 28-årig kvinna som skulle vara på Liseberg en heldag. Artikeln skriver att hon är sur för att "hon var för fet för vissa åkattraktioner". Visst, jag ska inte uttala mig om kvinnans storlek då det är svårt att säga genom en liten bild. Men, att bli sur för att man blir nekad att åka, tycker jag är konstigt. Visst förstår jag att hon hade sett fram emot en trevlig dag på nöjesfältet, men jag känner också att man borde förstå att man kanske inte kan åka vad som helst pga säkerhetsrisken. Det står ju alltid (oftast?) längdgräns för att åka, då borde det stå vikt också.

 

Jag vet att tex. många turridningsfirmor och ridskolor har viktgränser på deras hästar och det är ju något som är självklart. Dom är djur och dom kan skadas. Nu valde jag hästar som exempel eftersom jag är hästmänniska. Men, det är ju lite samma sak med åkattraktioner, hissar och liknande. Är man stor borde man förstå att man inte kan göra vissa saker. Samma om man är för kort (vilket jag är i vissa fall). Det blir ju som ett slags handikapp. Man kan förstöra åkattraktioner också, lika som man kan förstöra hästar om man är för tung för dom.

 

Kvinnan som det pratas om i artikeln känner sig kränkt och uttittad. Jag förstår henne, men samtidigt är det mycket som ligger bakom hennes vikt som jag inte har en aning om. Är hon stor pga sjukdom? Matproblem? Det är svårt att svara på, men egentligen gör det ju ingen skillnad vad som är orsaken bakom övervikten. Är man stor bör man avstå från vissa saker. Och det är inte för att vara "elak" eller nedvärderande mot stora personer. Jag är själv överviktig och förstår att jag kan vara för tung för vissa saker. Och mitt problem består mestadels av dåliga matvanor. Så på ett sätt kan jag känna igen mig.

 

Hon sa att hon inte fick pengar tillbaka för åkbandet hon köpt, och det tycker jag är dåligt. Fast å andra sidan hade nog jag försökt ge bort åkbandet istället. 375:- som åkbandet kostade är inte någon katastrofal summa, men det är ändå mycket pengar som går upp i rök när man inte får utnyttja det. Det är tråkigt, men ja, jag hade nog kanske surat lite först men sen givit bort bandet till någon som ville ha det, någon i mitt sällskap eller så. Det beror ju helt på omständigheterna. Men ja, dåligt att inte få tillbaka pengar. Nu kan ju inte personalen veta att det är till henne som åkbandet är till, men om dom nu visste det borde dom ha nekat det vid biljettköpet. Nu har inte jag någon aning om hur pass överviktig man ska vara för att bli nekad att åka, men det känns som rätt rejält.

 

Att personalen bad om ursäkt tycker jag är bra. Ursäkt för ev. klumpigt uttryckt. Men att be om ursäkt för att "du är tyvärr för stor för att åka", det är lite fel. Eller alltså, visst är det trevligt och enligt mig ger det ett bra intryck. Dom kan ju inte rå för att hon är stor, samtidigt som hon faktiskt kan acceptera att hon är för stor för att åka. Det finns massor med roliga saker än att åka, på ett nöjesfält. Men det måste minst sagt varit en hemsk upplevelse för kvinnan som blev utsatt. Usch, jag känner verkligen hur jobbigt det måste ha varit.

 

Så nej, jag tycker att man ska behandlas med respekt. Oavsett storlek osv så ska man alltid bli behandlad med respekt. Sen tycker jag också att man borde ha lite eget vett också att förstå att allt inte fungerar när man är överviktig, och så är det bara.

 

LÄNK TILL ARTIKELN!


Kommentarer
Postat av: salha

sv: tack så mycket , detsamma och ha en underbar fredag! :)

2012-09-07 @ 15:58:30
URL: http://www.saalhan.blogg.se
Postat av: Tuva

Fårstår hur du tänker helt! men skulle också bli väldigt ledsen om jag var för stor för att åka någonting... såg en gång detdär hända. En kvinna var för stor så att säkerhetsbältet (eller vad det heter) inte räckte runt.. Tyckte sjukt synd om henne!

2012-09-07 @ 18:09:08
URL: http://ifucare.blogg.se
Postat av: Anonym

sv. Sitter vid datorn lite, men ska snart titta på film med killen. :) Själv då?

2012-09-07 @ 19:17:28
URL: http://marinapalme.blogg.se
Postat av: Pommez♥

Fin blogg :)

2012-09-08 @ 11:25:17
URL: http://sosweetie.blogg.se
Postat av: Elin Sandelin

sv: jaa jätteskönt! :)

2012-09-08 @ 12:22:33
URL: http://eelinmarlenesandelin.blogg.se
Postat av: Anonym

Är du ett fan av Star Wars, One Tree Hill, Supernatural, Gossip Girl eller True Blood? I så fall kolla in shopen: http://fatmasshop.blogg.se :)

2012-09-08 @ 17:29:52
URL: http://fatmasshop.blogg.se
Postat av: sofia

fin blogg! titta på min www.dublin.blogg.se

2012-09-10 @ 14:42:10
URL: http://www.dublin.blogg.se
Postat av: Andrea

Fick också ett erbjudande om att skriva om en ""artikel"" från den länken, vad fick du betalt?

2012-09-12 @ 21:53:06
URL: http://frusvensson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0