Jag är så less på det här...

Idealet idag är väl att väga runt 45kg och vara runt 170cm lång? Hur kommer det sig att det anses finare att vara lång och smal än kanske kort (eller lång) och kurvig/mullig/tjock/överviktig? Vi kvinnor är väl i grunden inte skapta för att extraknäcka som galge? Det är väl något vi avlat fram dom senaste åren.

Skönhet för mig är en person som är självsäker. Ju mer självsäker man är, desto snyggare blir man. Det är så tråkigt att dagens ungdomar (inklusive mig också såklart då) växer upp efter dessa ideal. Det är hemskt. Är man inte smal så passar man inte in i mängden. Tragiskt att se hur vissa måste svälta sig för att få bättre självförtroende (vilket man absolut inte får av ätstörningar).

Under hela min uppväxt har jag blivit retad för att jag inte är size XS. Jag har aldrig varit den där platta, magra tjejen. Inte heller har jag varit söt. Jag har alltid haft problem med min kropp och hy. Jag har inte följt "dagens ideal". Alltså passade jag inte in.

Att bilder i tidningar till och med photoshopas är hemskt. Vidrigt att se hur omslagsmodellerna ser ut. Inte ser dom mänskliga ut? Dom ser ut som dockor. Vackra.. nej egentligen inte. Det är nog bara vad dagens ideal har hjärntvättat oss med. Och det är fel. Riktigt jävla fel!



Men nu när jag börjar bli lite till åren (haha, skämt!) så har jag mer och mer insett att detta bara är sjukt. Tramsigt och bara fånigt. Vad är det för människor som sitter och bestämmer hur dagens ungdomar ska se ut? Att dom näst intill tillåter att folk blir mobbade i skolan pga hur kroppen ser ut. Jag tror inte riktigt att dom som växer upp idag förstår och vet hur en mänsklig kropp ser ut. Och jag tror även inte att dom förstår att även modeller har celuliter och skavanker. Men så är det ju. Dom är människor dom med.



För mig kan man säga att idealet är helt tvärt om.
Jag är varken 170cm lång och jag väger långt ifrån 45kg. Jag är snarare 45cm lång och väger 170kg. Haha, skämt igen. Men jag är kort. Så kort att jag till och med bara är ynka 1,55cm (avrundat) och väger över 60kg. I vissas ögon är det nog groteskt. Att en sån liten person kan väga så mycket. Och att jag ens vågar visa min kropp så här offentligt är väl skandal?

Om folk orkar lägga ner enerigi på att klanka ner på andras kroppar är det enbart synd om dom. Jag orkar inte ta mer skit nu. Nu ställer jag mig upp, vill gärna synas och höras (nja.. jag är ju riktigt blyg så det stämmer inte riktigt...) och visa upp min kropp. För jag är ta mig fan vacker precis som jag är. Jag är inte smal. Jag är heller inte tjock. MEN jag har hull. Jag har kurvor, "oönskade" fettväck och små tuttar. Här på bilden till höger så ser ni min originalbild. Så här ser en människa ut. På bilden högst upp så ser man mig, men den bilden är oerhört photoshopad.

Jag vill inte vara den där lilla musen som alla trampar på längre. Jag är Molly nu! Rund, go och glá. Jobbsökande men det finns ett jobb jag vägrar. Extra knäck som galge i någon jävla modetidning. Hellre jobbar jag som finsmakare på Mc Donalds! =)


Kommentarer
Postat av: maja

så sant så sant!

Vad spelar det egentligen för roll om man är lite mullig, det är ju ba mer att älska liksom ;) du har så rätt! Bra skrivet!

Kram

2011-03-31 @ 19:11:46
URL: http://majakallryd.devote.se
Postat av: anna

Jag tycker inte de spelar någon roll, de är bara media som vill man ska vara pinnsmal o se ut på ett spec sätt. ja tycker du ser skit bra ut iaf :)

2011-09-20 @ 20:22:17
URL: http://backtoblackhair.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0